ADVARSEL!  Giv ALDRIG din papegøje:

  • Chocolate, kaffe og kakao indeholder “theobromine”, som er giftigt for fugle!
  • Avocado er giftigt – specielt for Afrikanske arter
  • Undgå rå kartofler, rabarber, augergine, oliven og asparges.
  • Undgå koffein (kaffe, cola m.m.) samt alkohol.

Vær forsigtig med:

  • Jordnødder kan være inficeret med aspergillus svamp, som kan lede til alvorlig sygdom! Brug i stedet hasselnødder, valnødder, mandler eller or pinjekerner som snacks istedet for jordnødder. 
  • Mælke produkter kan ikke fordøjes af fugle og vil efter et stykke tid medføre problemer med fordøjelsen.
  • Salt kan heller ikke fordøjes af fugle – undgå chips og andre produkter med meget salt.

Hvad er en sund kost?

I naturen har papegøjer adgang til mange forskellige frugt, grøntsager, bær, rødder, frø, nødder, blomster, insekter m.m. og får således en meget alsidig kost. I fangenskab er kosten typisk ikke helt så alsidig men består ofte blot af en tilfældig frøblanding fra det lokale supermarked suppleret med lidt grønt og frugt. Det betyder desværre at fuglen risikerer at mangle en række vigtige proteiner, vitaminer og mineraler.

Selv om man køber den dyre frøblanding hos dyrehandleren istedet for en discount blanding, så vil en kost, der primært består af frø,  mangle en række vigtige vitaminer og mineraler. Visse typer frø – f.eks. solsikke – indeholder desuden meget fedt og fugle er ofte kræsne og vælger at spise de frø der smager bedst, dvs. de mest fede, hvilket henover tid vil føre til helbreds problemer.

Man bør derfor basere kosten på “Pellets”, som indeholder det rette mix af ingredienser, således at fuglene får dækket deres behov for vitaminer og mineraler. Jeg kan personligt anbefale Zupreem pellets, men papegøjer er som sagt kræsne så prøv evt. også andre kvalitets mærker hvis du har problemer med at vænne dine fugle til pellets.

Skal man så kun fodre med pellets?

Nogle bliver så “frø-forskrækkede” at de går all-in på pellets men personligt er jeg af den opfattelse, at det er sundest at spise varieret – præcis ligesom de vilde fugle gør.

Pellets bør udgøre største delen af den daglige kost (50-60%). Jeg supplerer gerne med en lille smule frø af god kvalitet (5-10%) samt forskellige nødder (dog ikke jordnødder!) da de indeholder sunde Omega 3 fedtsyrer og mineraler som selenium, manganese og antioxidanter. Det er også vigtigt at fuglene får fruit og grøntsager.

Hvor frø kun bør gives i små mængder, så er spiret frø helt anderledes sunde og det kan specielt i yngletiden anbefales at give fuglene spiret frø.  Spiret frø indeholder meget lidt fedt da energien i frøene bruges til spiringen – istedet indeholder de en masse proteiner, vitaminer, mineraler, enzymer og klorofyl.

Hvordan vænner man sin fugl til en ny (sund) kost?

Hvis en fugl har været vant til primært at spise frø, kan det være svært at vænne dem til at spise pellets istedet. Her er et par tips til hvad du kan gøre:

  • Eksperimenter med forskellige typer af pellets. Mange dyrehandler giver mulighed for at købe en lille mængde foder eller alternativt returnere en pakke hvis fuglen ikke kan lide det. Papegøjer kan være meget kræsne og det er ikke sikkert at dine fugle vil spise det første det bedste du prøver.
  • Start med at tilsætte en lille smule pellets til frøblandingen så de kan vænne sig til lugten og udseendet. Hen over et par uger kan du så tilsætte flere og flere pellets til den daglige kost og tilsvarende mindske mængden af frø.
  • Du kan eventuelt også knuse nogle pellets og drysse det over frø blandingen.
  • Hvis fuglen er tam, så vis den at du spiser og par pellets og giv den derefter nogle pellets med hånden – fugle vil ofte gerne spise det samme som deres ejer.
  • Du kan også prøve at blødgøre nogle pellets med et par dråber juice – det har jeg personligt haft success med til min kræsne papegøje. Du skal dog sørge for at fjerne dem igen efter et par timer hvis de ikke er spist, da de ellers bliver dårlige.

Frugt og grønt

Følgende frugt, bær, grøntsager og nødder kan du roligt give til din papegøje:

Frugt & Bær

Grøntsager

Nødder

  • Abrikos
  • Ananas
  • Appelsin
  • Banan
  • Blåbær
  • Fersken
  • Granatæble
  • Grapefrugt
  • Kirsebær
  • Kiwi
  • Mandarin
  • Mango
  • Mango
  • Melon
  • Nektarin
  • Papaja
  • Pære
  • Ribs
  • Solbær
  • Stikkelsbær
  • Tranebær
  • Vindrue
  • Æbler
     
  • Agurk
  • Aubergine
  • Bladkål
  • Bladselleri
  • Blomkål
  • Broccoli
  • Grønkål
  • Gulerod
  • Ingefær
  • Majs
  • Pastinak
  • Peberfrugt
  • Persille
  • Salat
  • Squash
  • Sukkerært
  • Ært
     
     
     
     
     
     
     
  • Hasselnød
  • Mandler
  • Paranød
  • Pekannød
  • Pinjekerner
  • Pistacienød
  • Valnød

Bemærk: Det skal være naturlige nødder uden tilsat salt!